Joon, de nieuwe dochtermaatschappij die Air France de komende jaren moet helpen aan winstgevende groei en een groter marktaandeel, gaat ook als proeftuin dienen voor vernieuwingen aan het reisproduct.
Dat zei topman Jean-Michel Mathieu bij de presentatie van Joon, dat vrijdag zijn eerste vlucht maakt.
Joon werkt met goedkoper cabinepersoneel en bespaart verder op de kosten door een relatief kleine en eenvoudige organisatie, aldus Mathieu. Dat scheelt volgens de topman zo’n 15 procent in vliegkosten met moederbedrijf Air France, brandstof niet meegerekend.
Daardoor kan Joon een deel van de tickets verkopen voor een paar tientjes per stuk. Voor het eten en voor veel drankjes moet dan wel apart worden betaald. Maar in tegenstelling tot echte prijsvechters heeft Joon ook een businessclass met een uitgebreide service, waar wel het volle pond voor moet worden betaald.
Met een modernere aankleding en een eigentijds aanbod aan bijvoorbeeld entertainment en hapjes en drankjes aan boord mikt Joon op de wat jongere reiziger. Als nieuwe ideeën aanslaan, kunnen ze op termijn ook bij Air France worden toegepast, zei Mathieu.
Voorlopig biedt Joon met zes toestellen alleen Europese vluchten aan, naar Barcelona, Berlijn, Lissabon en Porto. Die bestemmingen neemt het bedrijf over van Air France, waarbij de capaciteit omhoog gaat. De vraag is volgens Mathieu zo groot, dat hij op die routes komend jaar een dubbelcijferige passagiersgroei verwacht.
Ook de belangstelling voor de verre bestemmingen die komend voorjaar aan het programma worden toegevoegd, Mahé op de Seychellen en Fortaleza in Brazilië, noemt Mathieu "bemoedigend''. Andere nieuwe reisdoelen worden Rome, Napels, Oslo, Istanbul, Caïro, Kaapstad en Teheran.
Uitvalsbasis voor al deze vluchten is de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Plannen om ook vanaf andere Franse luchthavens te gaan vliegen zijn er volgens Mathieu niet. Het is namelijk de bedoeling dat reizigers in Parijs ook over kunnen stappen op vluchten van Air France.
Joon moet helpen de balans in groei tussen Air France en zusterbedrijf KLM te herstellen. Dat mag niet ten koste gaan van de groeimogelijkheden bij KLM, is daarbij steeds de afspraak geweest.